Panduan Clickbank Part 1

0

Saya yakin anda semua sudah pasti pernah mendengar Clickbank . Tetapi, adakah anda telah berjaya untuk mendapatkan hasil dari Clickbank?
Saya telah menceburi bidang affiliate ini selama dua tahun. Dan berkat daripada usaha, saya telah berjaya mendapatkan income dari clickbank ini.

Secara ringkasnya, panduan Clickbank ini terbahagi kepada beberapa bahagian. Untuk kali ini, saya akan mengulas sedikit untuk bahagian pertama

1. Tentukan Target Market anda.
Target market merupakan kumpulan sasaran anda untuk membeli produk yang anda tawarkan. Dan clickbank menawarkan pelbagai produk untuk ditawarkan kepada kumpulan sasaran ini. Oleh itu, anda perlu membuat kajian teliti tentang produk yang anda ingin promote. 


Kenapa Ia Penting
Target Market akan menentukan sasaran bagi produk yang anda ingin promote. Sebagai contoh, jika anda ingin menjual kereta yang menjimatkan, maka kereta itu mestilah mempunyai penjimatan bahan api yang cekap, selesa, bergaya dan mahal.
Jika anda ingin menjual kereta tersebut kepada para penggemar kereta, golongan berpendapatan tinggi, seseorang yang sosial. Sudah tentu anda tidak mejualnya. Ini kerana, mereka mementingkan cara penampilan dan tidak memandang aspek kecekapan bahan api.
Jadi target yang betul akan memudahkan kerja anda.

Strategi
Cara pemasaran boleh dikategorikan seperti berikut:

1. Single Segment Strategy
    Cara pemasaran ini menumpukan kepada golongan yang tertentu sahaja. Sebagai contoh, sebuah syarikat yang kecil dengan cara pemasaran yang sangat terhad, pengedaran dan keupayaan mereka adalah terhad kerana mereka hanya boleh mengendalikan untuk kapasiti yang terhad sahaja.

2. Pengkhususan Terpilih
    Maksudnya, strategi untuk memasarkan produk yang berbeza kepada target market yang berbeza yang mempunyai produk yang hampir sama.Kadang-kadang, walaupun kumpulan sasaran berbeza, tetapi produk yang diperlukan oleh kumpulan ini adalah hampir sama dengan produk untuk kumpulan sasaran yang lain.

3. Produk Terpilih
 Syarikat sering cenderung untuk mengkhususkan hanya pada satu produk dan kemudian memasarkannya kepada segmen pasaran yang berlainan. Pendekatan mereka ditandakan dengan pengkhususan produk yang tinggi bersama-sama dengan pendekatan yang pekat yang berkisar sekitar hanya satu produk.
 
4. Pasaran Terpilih
Apabila sebuah syarikat mensasarkan segmen pasaran tertentu dan kemudian mendekati mereka dengan campuran produk yang berbeza dan strategi untuk memasarkan mereka ia adalah contoh pengkhususan pasaran. Sebagai contoh dalam kekacauan pasaran automobil jika firma pembuatan trak dan menghampiri segmen tertentu yang berminat dalam trak ia adalah satu contoh pengkhususan pasaran.
 
5. Pemasaran Menyeluruh
Strategi pemasaran kepada sebuah segmen yang besar dan menyeluruh. Selalunya produk yang ingin dipromosi adalah banyak dan berbeza.

Sila nantikan Bahagian 2 pula. Bahagian 2 menumpukan kepada Kajian keuntungan terhadap sesuatu produk yang ingin dipasarkan.


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kartikel Ping Blog Directory Blogged.my

BlogMalaysia.com